Bestseller,  Boganmeldelser,  Dansk litteratur,  Slægtsromaner

Det er de oprørske som svigter

Det er de oprørske som svigter

Det er de oprørske som svigter

Summary

De to brødre Jakob og Thomas Brinch vokser op i efterkrigens Vejle. Efter afsløringen af en familiehemmelighed udvikler de to brødre et voldsomt uvenskab, der følger dem til København. Her lever Thomas det vilde liv, mens Jakob forelsker sig i den ældre revolutionære Berit og selv lever et beskyttet, stilfærdigt liv. I Danmark bygger ungdommen nye samfund i Thy og på Christiania, flytter i kollektiv, demonstrerer og slås for fred og ligeberettigelse i verden. For…

Review

Læseoplevelsen

AHHH tilbage i familien Brinchs midte – endelig.

Bogen starter næsten samme geologiske sted som sidste bog, blot flere årtier senere. Handlingen udspiller sig fra 1950 -1990 og disse år er også temmelig begivenhedsrige både i Danmark og i verden. Endnu engang formår forfatterne at gøre store historiske begivenheder, epokedefinerende trends og national politiske strømninger vedkommende og sætte dem i smukt relief til en helt almindelig dansk families liv i perioden. Familien Brinch repræsenterer ”hele familien Danmark” – alle lag og positioner er repræsenteret; fra de lovgivende til de kulturelle, de arbejdende til de oprørske, de religiøse og de udstødte.

Efterkrigstiden er en brydningstid. Verden skal finde sig til rette efter de store krige, der nedbrydes og ombrydes. Vores fælles kompas vipper først til den ene side og så til den anden. Det ene ungdomsoprør tager det næste, næsten uden man bemærker det. Det er (stadig) uhyre interessant at se vores egen historie gennem familien Brinchs briller, og endnu en gang træder forfatterne på nogle af danskhedens ømme tæer, og sætter de små og store begivenheder i vores fælles fortid i perspektiv – I love it!

Men det er samtidig en nærværende historie om en to brødre der må leve med de valg deres mor og bedsteforældre tog for dem, da de blev født og som skiller dem allerede i barndommen. Det er en historie om mødre og fædre der oprørsk smider deres åg og svigter deres ansvar, og de generationer af unge der vokser op og må leve med det. Det er en historie om historien der gentager sig.

Sproget er – som sidst – i bedste storyteller-stil, hvilket holder hele vejen igennem og forhåbentligt fortsætter i den sidste bog i trilogien. Den skulle efter sigende komme næste år.

Jeg anbefaler den på det varmeste til dig, der er klar på historievandring gennem vores fælles historie serveret på en jordnær og alligevel helt utrolig elegant måde. Denne her bogserie er intet mindre end et must-read for alle, især historieinteresserede.

Du kan læse min anmeldelse af den første bog “Det er de danske som flygter” her